Thursday, March 3, 2011

Dialog Rehat Minda

Sekali sekala kena la sulam dengan lawak jenaka dan something yang boleh buat kita tersenyum depan PC atau laptop. Saya ada banyak koleksi sketsa dengan teka-teki. Nanti saya akan kongsi dengan semua pembaca blog saya.


Dialog Ayam Dengan Lembu




Ayam   :   Manusia ni memang pentingkan diri sendiri!
Lembu :   Kenapa kau kata macam tu?
Ayam   :   Tengoklah. Apa mereka buat kat aku!
Lembu :   Hah! Buat apa pulak?
Ayam   :   Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga
                   ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti. Tapi
                   manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan
                   telor aku, macamana aku nak dapat anak!
Lembu :   Alah! Kau punya masaalah kecil aja!
Ayam   :   ?? Maksud kau?
Lembu :   Aku ni, kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri
                   pun ada. Bayangkan, hari-hari manusia minum susu aku tapi
                   sorang pun tak pernah panggil aku MAK!
Ayam   :   ?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu!)


Bunuh Diri

Seorang anak muda duduk di sebuah bar. Dia menatap hampa  pada gelas minuman. Dia melakukan hal itu kurang lebih satu jam  lamanya.Kemudian, datanglah seorang ganster, merebut gelas minuman orang  itu dengan kasar, lalu segera meneguknya sampai habis.Dan tiba-tiba anak  muda itu menangis tersedu-sedu...
 
Gangster itu terkejut, menepuk  bahunya dan berkata,"Hei, anak muda, saya kan cuma bergurau. Mari saya  belikan minuman lainnya. Saya tidak suka melihat seorang lelaki bersikap  manja seperti ini." "Bukan, bukan itu masalahnya. Hari ini adalah hari  paling malang. Pertama, aku baru saja membuat syarikatku rugi 10 juta,  boss memarahiku dan aku baru saja dipecat.

Kedua, ketika hendak pulangkenderaanku hilang dicuri orang. Kata polis,
mereka tidak boleh buat  apa-apa, Ketiga, aku terpaksa pulang naik taksi.
Tapi, dompetku  tertinggal didalam taksi itu dan akhirnya hilang.Keempat,
ketika membuka  pintu rumah, istriku ternyata sedang berlaku curang dengan
kawanku  sendiri...
 
Dan di bar ini... aku berpikir untuk bunuh diri  saja.Tapi, Anda baru saja
merebut gelas minumanku, yang telah kuisi  dengan racun...

3 comments:

  1. seronok saya membaca artikel atau entri dari saudara.

    terus menulis dan menulis

    ReplyDelete
  2. terima kasih saudara. apa yang terlintas dalam kepala saya dan sesuai untuk dikongsi saya akan terus tulis.

    ReplyDelete
  3. Saudara Hafizan,

    Sketsa dialog yang anda paparkan membuat saya ketawa kecil sendirian.

    'Laughter is the best medicine'.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...