Saturday, March 26, 2011

Buah Rokam, Buah Manggis, Bunga Rambutan, Buah Kelapa Dan Buah Sawa

Salam semua. Hari ini aku dah sampai kampung, Sik, Kedah Darulaman. Ambil cuti panjang sikit sampai hari Rabu depan. Nak menyambut emak aku yang baru balik dari umrah hari ini. Bertolak pukul 10.00 malam tadi dari Tanjung Malim, sampai pukul 4.00 pagi tadi.

Tugasan pertama aku kat kampung, mengait buah kelapa untuk isteri aku buat lempeng kelapa ataupun orang utara panggil 'pek nge' petang ini. Anak perempuan aku suka makan.

Inilah rupa 'pek nge'
Keliling rumah ayah aku ada menanam pokok buah-buahan. Bila sampai musim, boleh le menikmati buah segar dari ladang.

Pokok buah manggis masih putik lagi, comel je buahnyer. Tak lama lagi boleh le kami sekeluarga makan.

Putik manggis
Pokok rambutan pun dah mula berbunga.


Pembaca semua pernah tengok dan merasa buah Rokam. Rasanya tak ramai yang tahu. Sedap dicicah dengan kuah rojak ataupun orang utara panggil 'garam belacan'. Kalau warna merah tu kira memang kaw-kaw punya masam, tapi bile mencicah memang 'power', menitik air peluh masuk mulut pun tak sedar.

Buah Rokam
Buah Rokam ni kalau masak berwarna kehitaman, masam tetap ada cuma lebih berjus la sikit, sebab dah masak ranum. Seedaapp...


Buah sawa pun dah banyak. Cuma ada le si tupai kecil yang menumpang rezeki juga.




Kat kampung aku sekarang ni tengah musim hujan. Aku sekarang tengah duduk di depan anjung rumah sambil mematuk keyboard. Ada la teringat nak berkongsi dengan pambaca semasa aku di kampung.

Nampak tak air hujan kat depan tu. Tak nampak ke? Kalau tak nampak boleh dimaafkan. Hehehe.. Memang betul tengah hujan lebat sekarang kat kampung.

2 comments:

  1. Cantik blog ini.. penuh informasi..
    terima kasih bagi info2 menarik ni.. :-)


    Visit Pokok Manggis Depan Rumah

    ReplyDelete
  2. sama-sama. blog ni pun dah lama saya tak update. maklumlah saya terlalu sibuk di tempat kerja. Anyway terima kasih kerana singgah di blog saya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...