Friday, November 11, 2011

Tergamak Insan Secomel Ini Ditinggalkan Sendirian

Pertama kali aku baca artikel ini di Metro sebak dada aku. Cuba korang semua bayangkan rupa budak yang comel berumur 1 setengah tahun, sebaya anak perempuan aku, yang ditinggalkan sorang-sorang di tepi tandas. Aku bayangkan rupa dia dalam ketakutan, menangis pandang sana-sini mencari orang yang tinggalkan dia di situ. Budak umur begitu apa yang dia boleh fikirkan. Dalam hatinya cuma perlukan seseorang yang dikenali untuk berpaut, didukung dan dibelai sahaja. Dengan mata yang sayu, air mata meleleh pandang sana-sini, meraung dengan bahasa budak-budak 1 setengah tahun, apa yang dia boleh raungkan. Fikirlah kawan!!! Mungkin ini bukan anak kau, kalau betul budak ini anak kau. memang nilai kau lebih rendah dari anjing dan babi (marah sangat ni!!!). Anjing dan babi (ish... tertulis lagi) pun kalau ada orang usik anak dia, jenuh dia pertahankan. Inikan kita manusia yang ada akal. Akal letak kat kepala lutut ka!!!



MELAKA: Seorang kanak-kanak perempuan berusia setahun setengah menangis ketakutan ditinggalkan bersendirian di tepi tandas lelaki di pusat beli-belah Mahkota Parade dekat sini, malam Sabtu lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, kanak-kanak malang terbabit dilihat ditinggalkan seorang lelaki sebelum ditemui kakitangan pusat beli-belah berkenaan.

Thursday, November 3, 2011

Tips-Tips Untuk Berjaya Dalam Business MLM... Memang Terbaeeek...

Sekarang ni memang banyak betoi kita dengar, baca dan sekali sekala terserempak dengan geng-geng yang buat business ni di kedai makan terutama kedai mamak la. Siap dengan laptop, pamplet macam-macam gambar keratan akhbar report klinikal dan testimoni. Kalau kena macam ni face to face memang boleh cair. Rakan kita ada memberi beberapa tips supaya anda boleh jadi jutawan seperti di dalam fliers yang korang selalu jumpa dalam raga motor, selit kat wiper depan kereta dan selit celah pagar rumah. Gambor diaorang bergambor depan Mercedes, BMW, Jaguar dan lelain lagi la. Ini tipsnyer... Memang klassss bro...

Wednesday, November 2, 2011

Rupa-Rupanya Kita Sedang Dijajah Dalam Separa Sedar

Hari-hari aku dok pikir pasal penjajahan ni. Sebenarnya ada diantara kita sendiri yang mengundang atau membawa masuk penjajah-penjajah ni semua. Ada diantara kita yang menyanjung penjajah-penjajah ini bila berada di Malaysia sedangkan di negara mereka sendiri, entah-entah level bawahan je. Mereka dilayan bak raja bila di sini. Bangsat sangat ke rakyat kita, atau lebih khusus lagi orang Melayu. Ramai anak-anak bangsa kita yang jauh lebih pakar dari mereka semua kenapa negara itu yang dipilih. Ish...ish...ish...

Kita tahu, Germany, Jepun dan Korea adalah diantara negara yang amat maju dalam industri berat terutama automotif, kenapa dari negara itu yang kita sanjung-sanjung sangat. Kalau bab-bab filem memang tak dapat nak disangkal lagi, memang top. Tapi bab industri ni, aku tak nampak pun apa yang menyerlah. Kalau menyerlah pun takder la sampai kita nak mula buat kampen "pandang ke 'sana'". Dah le kat Malaysia ni ramai pekerja asing yang bekerja di restoren, stesen minyak, kontrak binaan dan pembantu rumah.

Tuesday, October 25, 2011

Di Sebalik Muammar Muhammad Al Gaddafi

m

Bila difikirkan, kebanyakan kita cuma nampak segala keburukan pada kredabiliti dan cara pemerintahan yang diamalkan oleh beliau. Tetapi tidakkah terdetik di hati tentang kebaikan dan jasa Mua'mar Al Qaddafi kepada kemajuan dan kebangkitan kerajaan Libya. Sumbangannya kepada islam khususnya.

Cuba anda lihat yang tidak kenanya dengan Kerajaan Libya dibawah pimpinan Mua'mar Al Qaddafi:

1. Setiap individu rakyat Libya menerima imbuhan daripada hasil minyak petrol Libya yang dimasukkan terus ke akaun Bank masing-masing.Ini juga amalan Kerajaan Emirat Arab Bersatu yang memperuntukkan didalam Perlembagaan bahawa 40% daripada hasil minyak UAE adalah untuk rakyatnya!

Saturday, September 3, 2011

Kenapa Kita Di Malaysia Mesti Bersyukur

Menitis air mata bila aku menonton video ni. Tahan je tak bagi air mata keluar. Betapa bertuahnya kita di Malaysia. Cukup makan dan minum, tak cukup zat ada multi-vitamin kita makan. Janganlah kita membazir bila makan. Ingatlah saudara-saudara kita di Somalia. Inilah bencana akibat peperangan yang belum ada kesudahan.

Yang couple-couple ni aku nak la tegur sikit, kalau makan berdua tu jangan la control sangat sampai makan tak habis. Ingat-ingat sikit rezeki itu datang dari mana. Mulakan dengan Bismillah dan sudahi dengan Alhamdulillah. Mat saleh tu menangis teresak-esak bila tengok budak tu. Memang dah tak ada tenaga langsung nak bergerak, menangis pun tak larat. Teringat la pulak kat anak-anak aku. Nak kena nasihat kat anak aku ni, bila makan kena ingat-ingat selalu supaya jangan membazir.

Sunday, August 21, 2011

Proton Tanjung Malim Dalam Discovery Channel

Proses pembuatan kereta nasional yang pernah disiarkan untuk dikongsi terutama untuk warga Proton Tanjung Malim. Jadikan P3-21A model yang terbaik dan unggul. Our first Malaysian Global Car to be manufactured in Proton Tanjung Malim.

Friday, August 19, 2011

Penjelasan Mengenai Operasi Pemeriksaan Orang Islam Di Gereja DUMC

Maklumat di bawah saya perolehi dari email rakan-rakan saya. Sama-sama kita berkongsi maklumat dan ikhtibar.



PENDAHALUAN

Kisah ini adalah penjelasan lengkap mengenai operasi pemeriksaan 12 orang Islam di gereja yang dijalankan pada 2 Ogos 2011 beralamat di Dewan 3, Damansara Utama Methodist Church (Dream Center) Jalan 13/1, Seksyen 13 ,46700 Petaling Jaya, Selangor DE.

LATAR BELAKANG

Pemeriksaan dibuat berdasarkan maklumat awam yang mendakwa berlakunya jemputan beberapa orang Islam ke Majlis Berbuka Puasa yang dinamakan 'Thanksgiving Diner Program Itenary' seperti alamat di atas.
Tindakan berdasarkan Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) Tahun 1955 iaitu Menghina atau menyebabkan dipandang hina agama Islam.
Siasatan juga dibuat mengikut Enakmen agama bukan Islam (Kawalan Perkembangan di kalangan orang Islam ) Negeri Selangor tahun 1988.
Program ini disyaki bertujuan untuk menyambut orang islam berbuka puasa dan meraikan Thanksgiving.
Operasi ini disertai oleh 13 Pegawai Penguatkuasa Agama - Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan dibantu oleh sepasukan Polis Diraja Malaysia seramai 20 orang daripada IPD Petaling Jaya dan Sea Park.

PENJELASAN MENGENAI OPERASI PEMERIKSAAN ORANG ISLAM DI GEREJA DUMC
PERLAKSANAAN OPERASI


- Taklimat dibuat di pejabat JAIS pada jam 8.40 malam
- Bergerak ke lokasi dan tiba jam 9.30 malam.
- Tiba di lokasi keadaan di kawasan tersebut adalah tenang dan anggota terus bergerak ke Dewan 3.
- Jam 9.45 anggota masuk ke dewan. 100 orang ada di dalam dewan.

Semasa pemeriksaan, kelihatan seorang pemuda telah melakukan pengucapan awam di atas pentas, di depan tetamu yang hadir.
Anggota didatangi oleh wanita bernama tag 'Sofea' dan meminta anggota membuat perbincangan di luar dewan.
Anggota PDRM dan JAIS yang telah memasuki dewan diminta keluar sambil diberi arahan untuk menghormati majlis tersebut kerana dihadiri oleh beberapa orang kenamaan. Selain itu, mereka menyatakan bahawa tempat tersebut adalah tempat persendirian dan mereka mempunyai hak ke atas kawasan.
Sedikit pertelingkahan berlaku antara anggota dan penganjur.
Anggota telah meminta buku pendaftaran peserta program untuk memeriksa kehadiran orang Islam di majlis tersebut. pada awalnya, penganjur memberitahu tiada orang Islam hadir di majlis tersebut.
Maklumat Pendaftaran diperolehi tanpa kerjasama dari penganjur. Anggota akhirnya memperolehi tentatif program. Terdapat di dalam tentatif tersebut nyanyian lagu 'Alhamdulillah dan Allahuakbar'.
Terdapat juga satu borang kuiz Islam yang disyaki diedarkan kepada peserta yang hadir.





Sementara itu, anggota yang menjaga pintu dibelakang premis mendapati beberapa orang yang disyaki orang Islam cuba dibawa keluar oleh penganjur melalui pintu belakang.
Setelah berbincang selama hampir sejam, mereka bersetuju untuk membenarkan pemeriksaan dibuat selepas majlis tamat dan pemeriksaan ke atas individu dibuat selepas peserta keluar dari dewan.



12 ORANG ISLAM YANG DIKENALPASTI

1) Nadeane binti Che Mohd Salleh (Sofea) .
IC : 79xxxx-01-6094


2) Muhammad Khairul Dhillon bin Abdullah
IC : 69xxxx-08-6039


3) Ina Reima Fitriza binti Mahadzir
IC : 85xxxx-71-5018


4) Ade Andrian Putra bin Mahadzir
IC : 94xxxx-02-5609


5) Nea Reima Mareana binti Mahadzir
IC : 90xxxx-02-5778


6) Rasyidah binti Abd Razak
IC : 77xxxx-01-5908


7) Nur Umrah binti Abd Razak
IC : 95xxxx-01-6002


8) Mohd Haslan bin Bob Hasnan
IC : 80xxxx-10-5045


9) Faridah Binti Abdul Rahman
IC : 71xxxx-12-5478


10) Nur Al Ashikin bt Shaikh Dawood
IC : 72xxxx-10-5072


11) Faridah bt Abdul Latep
IC : 72xxxx-71-5256


12) Sahrunida bt Assad
IC : 81xxxx-08-6246


Nota : Terdapat ibu bapa yang beragama Islam membawa anak-anak kecil.

ELEMEN YANG MENIMBULKAN SYAK

Jemputan secara tertutup walaupun peserta yang ingin hadir itu di kalangan orang yang bukan Islam.
Peserta Islam (3 orang) dibawa keluar jalan belakang secara senyap.
Nyanyian 'Alhamdulillah dan Allahuakbar' dilakukan di tempat yang tidak sepatutnya (gereja).
Soalan kuiz Islam yang diberikan kepada peserta yang hadir.
Majlis tersebut disyaki bertujuan untuk menarik orang Islam kerana terdapat ciri-ciri tarikan seperti ;
- Bunga manggar diletakkan di pintu masuk dewan.
- Baju yang dipakai oleh bukan Islam adalah baju kebaya, kebangsaan dan kurung.
- Cebisan soalan kuiz yang dikoyakkan oleh penganjur.
- Majlis diadakan di premis kristus.
- Malah seorang peserta (Melayu) yang ditanya lisan oleh anggota penguatkuasa berhubung
agamanya.

Jawapan beliau adalah - 'I believe in God' (mengikut cara kristian dan gereja)


FAKTA TAMBAHAN

Tiada serbuan dilakukan oleh anggota, sebaliknya rundingan.
Adalah amat dikesalkan kerana terdapatnya segelintir pemimpin beragama Islam yang secara tergesa-gesa menyalahkan JAIS sebelum mendapat maklumat sebenar operasi menyelamatkan akidah umat Islam ini.

Wednesday, August 17, 2011

Video Serbuan JAIS Di Majlis Kristian Baru-Baru Ini

Tonton dan ambil ikhtibar. Semoga Allah melindungi seluruh umatNya dari hasutan syaitan laknatullah.


Friday, August 12, 2011

Basikal Tiga Generasi

Saje je nak kongsi dengan rakan-rakan blog dan pembaca sekalian. Sebelum ni aku bercerita mengenai motosikal kesayanganku KAE tu. Kali ni aku nak cerita sikit je pasal basikal aku dan anak-anak.

Yang paling besar ni aku beli masa aku bujang-bujang dulu. Masa tu aku tinggal di Kota Kemuning Sec 31, Shah Alam. Maklumlah balik kerja petang-petang tak ada kerja nak buat, ada duit lebih sikit aku beli la basikal ni. Lepas tu petang-petang mula la aku mengayuh sampai ke tasik di Kota Kemuning tu ulang alik.
Lepas aku berumahtangga je, bermulalah basikal aku ni rehat. Bukan rehat sekejap pulak tu, hampir 4 tahun juga le dok dalam stor. Baru-baru ni je aku ambil basuh, sekali-sekala je aku kayuh kat depan rumah aku kat Tanjung Malim ni.

Yang ni basikal anak-anak aku yang comel. Hehehe... macam ayah dia daa.....



 Yang untuk anak aku yang sulung tu pun rasanya nak kena beli yang lagi besar lepas ni. Adik dia ambil alih basikal abangnyer. Jimat... Cuma wife aku je takder basikal lagi.

Tuesday, August 9, 2011

Tanda-Tanda Hari Kematian Kita Sebagai Peringatan



TANDA 100 HARI SEBELUM MATI

Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan
mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging
lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan
teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di
hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan
berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut
dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan
lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Thursday, July 28, 2011

Harimau Malaya Tewas Juga Di Tangan Singa Selatan.


Apa-apa pun aku nak ucapkan tahniah kepada pasukan kita. Kesungguhan yang boleh dipuji. Gol keeper malam ini memang cemerlang. Tahniah Khairul Fahmi kerana banyak kali menjadi penyelamat pintu gol negara. Tetapi aku rasa meluat la dengan aksi pasukan lawan yang nampak sangat pura-pura cedera. Nasib baik aku ni bukan peminat fanatik bolasepak. Sekali-sekala bila pasukan kita dah sampai tahap ini, memang seronok dan semangat lain macam je.

Tapi itulah bolasepak, 22 orang di atas padang merebut sebiji bola untuk disumbatkan ke dalam gawang lawan masing-masing. Apa pun tahniah kepada Singapura, lakonan mantop...


Kalau ada sesiapa yang mengira jumlah lakonan kecederaan malam ni memang menarik. Jumlah kecederaan tertinggi. Takkan pemain lawan kita tak fit kot...ishhh... tidak mungkin. Pasukan kita relaks je. Sepak tanah sendiri pun sakit ya ampun....

Tengok ulang tayang pun menyakitkan hati je. Harimau kita ada yang tak sentuh pun, dia punya berlakon, boleh dapat oscar.... berbulu ketiak aku tengok game diaorang. Apa-apa pun pendapat peribadi aku ye.

Gol yang dijaringkan oleh ............. (ish... tak ingat nama la, maklumlah bukan kaki bola), memang cantik. Semangat gila aku mengadap TV tadi.

Sunday, July 10, 2011

Wednesday, June 29, 2011

Pandangan Dato Johari Abdul Dan Teorinya Mengenai Isu Video Dato' Seri Anwar Ibrahim

Sebahagian dari teori Dato Johari yang boleh difikirkan bersama. Diharap anda semua dapat menonton video 38 minit ini sehingga habis. Tujuan saya hanyalah untuk kita sama-sama berkongsi dan mengambil ikhtibar dari segala kejadian yang berlaku sejak akhir-akhir ini.

Berfikirlah secara waras dan rasional. Selamat menonton.


Hanya 'mereka' dan Tuhan sahaja yang tahu kebenarannya.

Thursday, June 23, 2011

Point To Improve Your Life From Randy Pausch

Saya dapat artikel ini dari rakan pejabat yang forward melalui email. Dalam bahasa omputih la. Memang amat berguna untuk panduan kita semua.

He went for oprah windfrey's show sometime ago while he's still alive....
Something to share…



This is amazing, Randy Pausch 47 yrs old, A computer Sc. lecturer from Mellon University . He died of pancreatic cancer in 2008, but wrote a book ‘The last lecture” before then, one of the bestsellers in 2007. What a legacy to leave behind… 

In a letter to his wife Jai and his children, Dylan, Logan , and Chloe, he wrote this beautiful "guide to a better life" for his wife and children to follow. May you be blessed by his insight.


Wednesday, June 15, 2011

Pendapat Peribadi Mengenai Misteri Yang Di Paparkan Mengenai Istana Billah

Assalamualaikum rakan-rakan pembaca blog saya yang berminat dengan cerita Penunggu Istana. Hari ini saya ada bertemu dengan rakan-rakan yang sama-sama meminati kisah misteri yang dipaparkan di dalam filem Penunggu Istana. Kebanyakan di kalangan mereka bertanya kepada saya adakah footage yang dipaparkan di dalam filem ini adalah yang sebenarnya berlaku.

Bagi saya, apa yang telah diwar-warkan di dalam media dan banyak laman blog lain yang mengatakan footage yang dipaparkan adalah yang asal dari pelajar-pelajar berkenaan, hanya penerbit filem ini dapat menjawapnya. Mungkin itu adalah salah satu strategi marketing untuk melariskan filem ataupun cerita itu benar, dan banyak persoalan yang memerlukan penjelasan.

Tuesday, June 14, 2011

Entiti Istana Billah Yang Menjelma Di Dalam Penunggu Istana

Cuba perhatikan betul-betul imej wajah seperti Amar semasa Sarah dan Mustaqim dalam keadaan kelam kabut bila mendengar bunyi yang mencurigakan.


Ini pula jelmaan kedua semasa Sarah berkejar keluar dari istana. Tiba-tiba satu lembaga muncul dihadapannya.

Kalau ini merupakan footage yang sebenar. Mereka juga hamba Allah. Cuma cara pelajar tersebut melakukan aktiviti mungkin tidak kena. Dan makhluk itu tidak suka dengan tindak tanduk mereka semua.

Apa pendapat anda???

Monday, June 13, 2011

Tujuh Perempuan Satu Lelaki, Cuba Renungkan

Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab.

Kaum feminin cakap “susah jadi... wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Wednesday, May 11, 2011

Jenis-Jenis Pelaris Dan Cara Mengetahuinya

Baru-baru ini ada seorang rakan saya bertanya mengenai salah sebuah restoran yang boleh dikatakan sentiasa ramai pengunjungnya dan terkenal dengan Char Kue Teow. Orang kata memang sedap. Tapi saya tak pernah terasa nak cuba pun sebab setakat Char Kue Teow tu saya dah biasa makan. Tak kisah la sedap ke tak sedap ke. Kalau nak makan saya beli kat pasar malam Sabtu je. Ada pakcik yang letak gerai dia betul-betul kat simpang 4 pasar malam.

Bukan apa, dia tanya pasal pelaris. Sebelum ini ada rakan saya memberitahu yang dia ada mendengar dari mulut salah seorang ustaz di sini, dia ada nampak 'sesuatu' di restoran tersebut. Ntah la, dalam dunia perniagaan makanan ini boleh dikatakan kebanyakan menggunakan pelaris. Cuma bezanya, samada diaorang menggunakan pelaris yang elok ataupun tak elok.

Monday, May 9, 2011

Betul Ke Minta Derma Cara Begini?

Sejak kebelakangan ini aku lihat di mana-mana aje pasar malam atau tempat yang menjadi tumpuan ramai mesti ada bekas seperti ini.
Tidak salah untuk memohon derma, tetapi bila difikirkan peluang yang sebegini boleh disalahgunakan oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawap. Kalau anda semua perasan, di kawasan Tg Malim ini, sudah jarang ditemui pemuda-pemuda yang dikatakan berasal dari negara seberang memohon derma untuk membina surau ataupun pusat-pusat pengajian agama yang kadang-kadang memang boleh dipertikaikan kebenarannya. Sebelum ini pihak jabatan agama telah membuat serbuan terhadap semua pemohon-pemohon derma yang sering berkeliaran di hadapan masjid di ibu kota.

Letak sahaja bakul kosong atau bekas plastik yang dilabel derma untuk sekolah agama atau pusat anak-anak yatim, sudah tentu tanpa fikir panjang diseluk poket, seringgit pun jadi, terus je masuk. Kalau benar alhamdulillah, kalau sindiket, mmmm... banyak tu. Setiap lorong pasar malam ada diletakkan satu bekas. Bayangkan kalau ada 4 atau 5 lorong. Busuk-busuk katakan semalam sahaja dapat kutip RM100 x 5 lorong. Jumlah RM500 sehari. kalau setiap hari di parking di setiap pasar malam. Bayangkan sebulan, 30 hari jumlahnya RM15,000.00 beb. Gaji Manager kilang pun tak sampai banyak tu.

Jadi renungkanlah dan selamat beramal. Kepada pihak berwajib terutama di kawasan Tg Malim, Perak. Rajin-rajinlah turun tengok ye. Kalau betul ok la, kalau tak betul. Pok cik kayooo....

Saturday, April 30, 2011

Cerita Di Sebalik Istana Billah Dan Filem Penunggu Istana

Ini adalah petikan pendapat dari rakan kita mr q di salah sebuah laman forum. Bacalah sampai habis ye...
___________________________________________________________________________________

Tlg,tlg,tlg lah.....Bila korang baca apa yg ak tulis ni tlg lah amik perhatian especially pd bdk2 "u" yg kt luar sn yg sibuk nk cari menda2 halus ni utk projek class korang. Korang rentikan aje lah. carilah menda lain.....
Ak ckp cmni sbb ak xnk ap yg dh jdk pd bdk2 yg sibuk nk cari hantu/setan kt Istana Bilah tu jdk kt korang jgk. Korang akn phm ap yg ak ckp ni kalau korang tgk muvie Penunggu Istana.Ak bkn nk review sgt psl muvie ni tp tujuan ak ialh utk peringatan korang smua.

Terus terang ak ckp yg cter Penunggu Istana tu adlh muvie real tnpa ad sebarang penambahan pape video lain. [ak tau sbb member ak journalis,dia smpt g pra-tonton cter ni aritu+wakil2 pelakon dlm cter tu pn ad dtg gak tp xnk bg komen cuma diorg kta harap dpt bg lesson kt org lain].

Mubahalah Atau Sumpah Laknat Menurut Pandangan Ilmuan Islam

Sejak akhir-akhir ini kita disajikan dengan perkataan Mubahalah ataupun Sumpah Laknat. Apa maksudnya? Mungkin ramai diantara kita menganggap sumpah ini perkara biasa. Tetapi sebab dan akibatnya sangat buruk sekiranya individu yang bersumpah laknat berbohong.


Sama-sama kita baca petikan pendapat dari Prof. Madya Dr Mohd Radzi mengenai sumpah laknat atau mubahalah ini.

___________________________________________________________________________________

PROF. MADYA DR. MOHD. RADZI OTHMAN, Pensyarah Jabatan Pengajian Islam (USM).

Kalau kedua-dua yang menuduh dan dituduh bersumpah laknat, apa pula kedudukannya?

DR. MOHD. RADZI: Dalam kes sumpah laknat, kita akan dapat lihat petanda-petanda awal yang boleh membawa kepada kebatilan. Sumber-sumber agama tidak menyebut secara jelas tentang petanda-petanda yang berkenaan kerana perkara seumpama itu jarang berlaku di kalangan kita pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah dan ia tidak diperbesar-besarkan.

Bagaimanapun, ulama-ulama Syiah mencatatkan bahawa tidak lama selepas mubahalah berlaku kejadian seperti orang yang berdusta tidak boleh bercakap, cakapnya tidak lancar, tergamam, terjatuh dan bermacam-macam lagi. Sejauh mana kebenarannya tidak pula diketahui.

Monday, April 25, 2011

Maklumbalas Penonton Mengenai Filem Penunggu Istana

Ini adalah sebahagian daripada maklumbalas yang saya dapat selepas sekian lama mencari. Mungkin kita boleh berkongsi sama-sama apa kata rakan-rakan kita yang telah menonton filem ini.


Saya petik dari sebuah laman blog rakan kita.

"Citer Penunggu Istana pulak buat filem style filem hollywood The Blair Witch Project (1999) (click sini). 12 tahun dulu orang akan kata best. Sebab first time tengok citer tuh.... rasa mcm real. Rumours plak kata, mmg video tuh real. Police jumpa kat hutan. Perghhh... seram siot ! (Itu strategy pemasaran Grand Brilliance dan Primeworks lah tuh)

Sejarah Keturunan Dan Adat Mandailing Malaysia

Kalau anda berminat boleh klik di sini.

Sebahagian keratan dari laman web tersebut

Gambar dari laman web tersebut

Dan terdapat katalog dari National Library Of Australia



Semua informasi saya perolehi dari laman web ini. Saya cuba menjejak saudara Muhammad Salihin untuk ucapkan terima kasih tetapi tiada maklumat blog yang boleh saya perolehi. Jika saudara membaca blog saya ini, terima kasih kerana serba sedikit maklumat dari saudara boleh dikongsi oleh pembaca saya di sini.

Klik untuk cerita-cerita saya mengenai Penunggu Istana dan Istana Billah.

Sunday, April 24, 2011

"Penunggu Istana" Bakal Di Haramkan Tayangan?

Petang-petang ini teringat pula pasal cerita Penunggu Istana yang telah mendapat maklumbalas dari keturunan Raja Billah sendiri. Pihak penerbit Penunggu Istana telah mendapat kenyataan rasmi dari pewaris Raja Billah sendiri. Saya petik petikan surat tersebut dari laman blog UncleSeekers.



___________________________________________________________________________

KEPADA: PRIMEWORKS STUDIO SDN BHD
(FORMERLY KNOWN AS GRAND BRILLIANCE SDN BHD)
3RD FLOOR NORTH WING, SRI PENTAS
NO 3 PERSIARAN BANDAR UTAMA, BANDAR UTAMA
Tel: 03 7726 6333
Fax: 03 7726 7324

Dan ALTERNATE STUDIOS

Buat perhatian:

1. Teuku Iskandar Teuku Alaudin – Penerbit Eksekutif

2. Ahmad Puad Onah – Penerbit Eksekutif

3. Rosihan Zain – Penerbit Eksekutif

4. Wan Hasliza – Pengarah & Lakon Layar

5. Intan Syafina Hassan – Film Support Executive intan.syafina@primeworks.com.my


FILEM “PENUNGGU ISTANA” TERBITAN PRIMEWORKS STUDIOS, GB & ALTERNATE STUDIOS

BismillahirRahmanirRahim.

Saya yang bernama diatas mewakili generasi ke-3 dan ke-4 keturunan Raja Bilah bin Raja Asal, ingin menyatakan hasrat dukacita atas penerbitan filem terbaru “PENUNGGU ISTANA” yang sedang hangat dipromosikan di media tempatan. Perkara ini hanya kami sedari baru baru ini apabila kami melihat trailer dan juga keratan akhbar yang merujuk kepada filem anda.

Header Terkini Hasil Sentuhan FahmiMahat

Terima kasih kepada saudara FahmiMahat. Hasil sentuhan yang kreatif.


Sesiapa yang berminat untuk mempunyai header macam saya, klik je kat blog FahmiMahat. Bayaran yang amat berbaloi-baloi.

Friday, April 22, 2011

Proton Persona Mendapat Pengikhtirafan Dari Frost & Sullivan Lagi

Tahniah kepada Proton, terutama kepada semua warga Proton Tanjung Malim. Kereta Persona yang di pasang di sini telah mendapat pengikhtirafan buat kali kedua dari Frost & Sullivan. Maklumat lengkap mengenai semua penerima anugerah dari Frost & Sullivan boleh klik di sini.

  
Proton Persona mendapat anugerah "Value-for-Money Car of the Year (1.3l and Above)"

En Aris Anuar (kanan), Pengurus Besar Manufacturing Proton menerima anugerah dari wakil Frost & Sullivan

"The model is available in 3 variants – Base Line, Medium Line and High Line with on-the-road pricing of between RM45,000 to RM59,000. 

Since the introduction of the model into the market back in 2007, more than 140,000 units have been sold.
Fuelled by unique selling points such as excellent ride and handling, high-integrity body structure and dynamic contemporary styling, the model offers a good overall package within the given price-points, ease of maintenance and value for money cost of ownership. 

We present the Value-for-Money Car of the Year Above 1.3 Liter to the Proton Persona."

TAHNIAH UNTUK PROTON DAN WARGA PROTON TANJUNG MALIM KHASNYA.

Produk Pure Oil Series 01 Dari Secretleaf Di Dalam Slot Selamat Pagi Malaysia RTM

Khas untuk tontonan saudara dan saudari mengenai informasi terkini dari Produk Secretleaf.


Untuk maklumat lebih lanjut saudara dan saudari boleh klik di sini.


Thursday, April 21, 2011

Bila Waris Keturunan Raja Billah Bersuara Mengenai Filem Penunggu Istana

Terkejut saya malam ini bila saya balik sahaja ke rumah dah buka laman blog saya. Terdapat update dari blog Uncleseekers yang amat mengejutkan. Uncle Seekers menerima email dari saudara Luqman Ahmad Rangkuti, iaitu waris dari keturunan Raja Billah. Iaitu hari yang sama tayangan filem Penunggu Istana mula ditayangkan di pawagam.

Saya petik sebahagian dari email yang Uncleseekers terima.

"Assalammualaikum. Nama saya Luqman Ahmad Rangkuti,saya salah seorang pewaris Istana Raja Bilah.Saya email ni tuk meluahkan rasa tidak puas hati.Saya di fahamkan filem ni pasal jumpa paranormal dekat istana ni?

Mintak maaf la,nak buat cerita macam ni tak fikir ke waris-waris istana ni masih hidup dan bersepah je dalam malaysia ni?Saya marah sebab filem ni tayang benda bodoh dan tak boleh terima.Istana ni sejarah dunia,Sultan Perak pun penah datang melawat istana ni.Jadi jangan suka-suka hati buat jalan cerita filem macam ni.

Darah Haid Untuk Jamu Makhluk Halus Di Istana Billah??

Begitulah cerita yang digambarkan di dalam filem Penunggu Istana. Filem berdasarkan pengalaman sebenar penyiasatan 5 orang pelajar di Istana Billah telahpun menemui peminatnya pada 21 April 2011 (hari ini).



KETIKA dan saat ini, peminat filem tempatan sudah pun mula berasa berderau menantikan detik bersejarah pada 21 April, 2011 (hari ini).

Ini kerana buat julung-julung kalinya berlaku dalam industri perfileman Malaysia, satu fenomena yang bakal mengheret mereka ke satu alam yang sememangnya sukar diterima akal fikiran manusia biasa.

Lupakan sahaja cerita-cerita hantu yang pernah didengar selama ini. Jangan hiraukan juga kisah-kisah seram yang pernah dipaparkan menerusi drama mahupun filem.

Itu semua adalah sekadar cerita dan lakonan semula. Mulai hari ini, peluang untuk menyaksikan sendiri dengan mata dan mendengar dengan telinga penemuan-penemuan misteri yang mungkin menyebabkan lidah kelu seribu bahasa, mata terbeliak tidak terbendung, malah mungkin kaki tidak terasa berpijak di atas lantai.

Ia sememangnya satu kenyataan. Pengalaman menonton sebuah filem realiti seram genre paranormal pertama di Malaysia itu tidak akan sama dengan pengalaman menonton filem-filem seram sebelum ini.

Tuesday, April 19, 2011

Lagi Misteri Istana Billah Disingkap Satu Persatu...

Maklumat terkini dari saudara Luckman. Untuk makluman semua, beliau adalah salah seorang dari keturunan Mandailing, cicit kepada Raja Mahmud. Di mana makam Raja Mahmud terdapat di dalam istana tersebut. Beginilah cerita dari beliau yang saya petik dari laman forum.


"Pada pendapat aku la, kalau korang x percaya dengan Uncle Seekers tu ok la..tapi aku cadangkan korang gi tempat tu sendiri. Dari Batu Gajah nak ke Ipoh akan melalui pekan Pusing, lepas pekan Pusing tu, korang akan nampak signboard PAPAN. Masuk jalan tu..korang akan lalui 2 Jirat Cina di sebelah kanan, pastu akan lalui deret kedai-kedai fesyen lama..Istana ni terletak di belakang deretan kedai- kedai cina.  

Jom Relak Sekejap Sambil Menari Dengan Pocoyo



Monday, April 18, 2011

Transaksi Haram Dari Facebook

Lanjutan dari cerita saya yang sebelum ini.

Ini adalah rekod transaksi yang saya copy dan paste di Maybank2u.


Cuba anda tengok kekerapan transaksi. Nasib baik pegawai bank tersebut dapat kesan dari awal. Kalau tidak USD200 setiap hari sehingga habis kredit limit saya, bayangkanlah berapa yang saya kena bayar untuk urusan haram tersebut.

Sunday, April 17, 2011

Maklumat Tambahan Mengenai Istana Billah

Maklumat saya dapat dari saudara Luckman di forum CariGold. Terima kasih saudara.

" Istana Raja Bilah terletak diantara Jalan Batu Gajah - Ipoh. Kawasn ni terletak selepas pekan Pusing, di Perak. Ni bukanlah Istana tetapi Rumah Besar untuk keturunan Mendailing. Di dalam kawasan ini ada sebuah surau lama dan rumah waris-waris keturunannya. Tapi dah lama ditinggalkan. Didalam bahagian depan kawasan Istana ni ada 3 buah makam dan salah satunya adalah Makam Raja Mahmud. Istana nie ada 2 tingkat jer. Bahagian bawah untuk tetamu dan bahagian atas ada bahagian umpama balairong, bilik beradu diraja, serta bilik simpanan barang peralatan diraja.

Friday, April 15, 2011

Mandailing Mansion Adalah Istana Billah Di Papan Perak

Saya baru terjumpa bila search di Google petang ni, satu informasi yang boleh dikongsikan di sini. terima kasih kepada jellymerah. Dari sana saya mendapat link informasi di laman ini. Rupa-rupanya istana ini dibina menggunakan konsep binaan Mandailing atau lebih dikenali sebagai Mandailing Mansion. Gambar-gambar di bawah dipetik dari laman ini.


Kad Kredit : Panggilan Yang Buat Aku Termenung

Petang semalam on the way drive balik ke Tanjung Malim selepas balik meeting dari Kelang aku menerima panggilan dari Maybank. Ingatkan nak offer kad kredit lagi. Rupa-rupanya berita lain yang aku dapat. Nasib baik pegawai bank tersebut cekap dan menjalankan tugasnya dengan penuh dedikasi dan jujur. Terima kasih kepada pegawai bank tersebut.

Pegawai bank tersebut mengesyaki sesuatu tidak kena kepada transaksi internet yang menggunakan kad kredit aku. Ada 3 transaksi yang meragukan dari Facebook. Aku tanya berapa, dia kata lebih kurang RM400 untuk setiap transaksi, fuuhhh... bayangkanlah 3 transaksi sebanyak itu, ribuan ringgit tu.

Thursday, April 14, 2011

Istana Billah Serba Sedikit Untuk Dikongsi

Memandangkan ramai di antara pembaca yang berminat untuk mengetahui apa cerita di sebalik Misteri Istana Billah. Rumah ini telah ditinggalkan lebih daripada 100 tahun. Lokasi di Papan, Batu Gajah, Perak. Istana ini mengikut sejarahnya dipunyai oleh Raja Billah dan dibina sejak 1896 seperti yang tertulis di gerbang.
Ikhsan Kosmo Online
Lagi sedutan video boleh di tonton di sini. Saya berusaha juga untuk mendapatkan maklumat mengenai sejarah Istana Billah melalui carian internet. Setakat ini belum ada maklumat lengkap yang boleh dikongsi. Cuma terdapat blog mengenai keturunan Raja Billah yang saya jumpa.



Wednesday, April 13, 2011

18SX : Ishhh... Nak Buat Love Bite Pun Kena Hati-Hati Ke?

Hari ini buat pertama kalinya aku dapat maklumat mengenai kesan love bite ke atas pasangan kita sekiranya kena pada lokasi yang tertentu. Susah juga ye, nak buat geram-geram kat pasangan kita pun susah. Seram juga bila mendapat informasi berkenaan dengan aktiviti dalam kelambu ni.
ehsan pakcik Google

Tapi bagi saya la. mungkin mangsa love bite tersebut mempunyai penyakit kot, sebab itu dia kena stroke. Umurnya pun dah 44 tahun. Saya rasa pasangannya geram terlebih kot, sedut kuat sangat.

Macam-macam penyakit zaman moden ini. Kalau berminat nak baca cerita lebih lanjut, boleh le melawat rakan kita di sini.


Tuesday, April 12, 2011

Air Soya Bercampur Ludah Peniaga Di Bandar Baru Bangi

Penemuan yang paling menjijikkan. Penjual itu dilihat meludah setiap bungkus soyanya sebelum diikat. Rasanya ini adalah salah satu contoh amalan pelaris yang kotor. Ini yang kita boleh nampak secara fizikal. Amalan pelaris yang kita tidak boleh nampak dengan mata kasar macam mana la agaknya ye.

Amalan sebegini, syaitanlah yang menjadi penasihat utama. Ingin mendapat jualan dah keuntungan yang cepat akidah digadai. Perbuatan syirik yang mesti dijauhi. Bila kita berniaga, gunakanlah kaedah yang dituntut dalam islam. Jangan ada sifat hasad dengki bila melihat perniagaan orang lain berjaya.

Bukannya sekali dua kita mendengar mengenai hasad dengki di dalam perniagaan ini. Dan yang paling dikesali, kebanyakan cerita hasad dengki dalam perniagaan ini datangnya dari kita umat islam. Kadang-kadang ada terdengar cerita  restoren, gerai atau warung yang ramai pelanggan tiba-tiba tutup sebab mengalami kerugian. Kan pelik bunyinyer.

Berniagalah dengan cara yang beretika dan jujur. Rezeki Allah di muka bumi ini banyak, semuanya untuk umatnya yang rajin berusaha.

Lokasi: 

Bandar Baru Bangi (berdekatan Maybank, berdepan dengan Shell)


Pengajaran yang perlu kita renung dan ambil kisah. Jangan terlepas pandang lagi sebelum membeli di mana-mana lokasi warung atau gerai di tepi jalan. Perlu tanya kepada diri sendiri.
  • Adakah pakaian peniaga menutup aurat atau tidak
  • Adakah lokasi perniagaan ada ruang untuk peniaga bersolat
  • Adakah lokasi perniagaannya sesuai untuk menjaga taharah kebersihan

Terima kasih kepada yang upload video ini di Youtube PenerangSalah1



Monday, April 11, 2011

Misteri Istana Billah Difilemkan

Kepada yang berminat dengan kisah realiti paranormal. Anda boleh saksikan di panggung pada 21 April 2011. Kisah benar sekumpulan pelajar yang membuat kajian paranormal di istana ini dibantu oleh uncle Seekers. Ini merupakan pengalaman benar dan klip yang ditayangkan merupakan klip yang sebenar. Enjoy the thriller


Lagi cerita mengenai Istana Billah dan gambar.
Himpunan cerita

Bayangan Hitam Di Bangalow Shah Alam

Video tersebut di ambil di salah sebuah bangalow di Shah Alam. Yang mana satu saya tak berapa pasti. Kelihatan kelibat bayang-bayang hitam yang terhoyong hayang seperti orang mabuk. Sukarelawan membaca doa dan tiba-tiba bayangan seolah-olah terbakar.


Friday, April 8, 2011

Iklan Proton Persona Di Australia


Wednesday, April 6, 2011

Tolong Profesional Jangan Emosional Bila Bekerja

Salam sejahtera semua. Petang ini saya terfikir mengenai sikap sesetengah rakan sekerja kita yang terlalu emosi bila bekerja. Bukan apa, ada sesetengah dari kita bekerja mengikut jadual ataupun 'schedule'. Kita bekerja secara berpasukan, setiap jabatan mempunyai 'rule' dan tanggungjawap yang telah diamanahkan.

Friday, April 1, 2011

All About Lotus Ride And Handling For Proton

Mengenai Persona, video lengkap tidak seperti yang diiklan di tv.



Terkini Dari Proton: TV Commercial For Lotus Handling In All Proton Cars

Jadilah penonton pertama mengetahui betapa hebatnya kereta buatan Malaysia.


video

Akan menemui anda di kaca tv (Media Prima, RTM dan Astro Starsport) mulai 1 April 2011 sehingga 10 April 2011 sempena F1 Lotus-Renault Grand Prix (LRGP).

Sunday, March 27, 2011

Pagi Di Sik, Kedah

Selamat pagi semua. Kalau ada warga Sik yang sedang membaca blog saya ini, selamat pagi saya ucapkan. Nampaknya pagi ini cuaca agak cerah, sejuk je. Malam tadi hujan di sini.


Dari pandangan anjung rumah, nampak bukit berkabus. Nyaman je menyedut udara kampung pagi-pagi ini, pekena nasi lemak 50sen sebungkus. Kat KL minta maaf le nak dapat nasi lemak 50 sen.





Sambil ronda-ronda kawasan rumah teringat pulak nak kongsi pokok ubat yang ada kat keliling rumah ini.
Pokok daun mambu, kebiasaan untuk ubat campak kanak-kanak. Direbus buat air mandi.

Daun mambu
Ada satu pokok misai kucing kat tepi rumah. Kot-kot la terasa nak buat air dari pokok misai kucing boleh le petik, keringkan dan rendam buat minum.

Saturday, March 26, 2011

Akhirnya KPI Aku Tercapai Hari Ini 26 March 2011 Alexa Bawah 1 Juta


Bukan apa, cuma seronok bila boleh capai ranking bawah 1 juta. Kira ok la bagi aku yang masih baru dalam dunia blog ni. Aku pun sebenarnya bukan pandai sangat pasal ranking blog ni, cuma dengar-dengar, baca-baca je.

Yang penting KPI aku tercapai. Shabas betei... (bahasa hindustan da..)

Buah Rokam, Buah Manggis, Bunga Rambutan, Buah Kelapa Dan Buah Sawa

Salam semua. Hari ini aku dah sampai kampung, Sik, Kedah Darulaman. Ambil cuti panjang sikit sampai hari Rabu depan. Nak menyambut emak aku yang baru balik dari umrah hari ini. Bertolak pukul 10.00 malam tadi dari Tanjung Malim, sampai pukul 4.00 pagi tadi.

Tugasan pertama aku kat kampung, mengait buah kelapa untuk isteri aku buat lempeng kelapa ataupun orang utara panggil 'pek nge' petang ini. Anak perempuan aku suka makan.

Inilah rupa 'pek nge'
Keliling rumah ayah aku ada menanam pokok buah-buahan. Bila sampai musim, boleh le menikmati buah segar dari ladang.

Pokok buah manggis masih putik lagi, comel je buahnyer. Tak lama lagi boleh le kami sekeluarga makan.

Putik manggis
Pokok rambutan pun dah mula berbunga.


Pembaca semua pernah tengok dan merasa buah Rokam. Rasanya tak ramai yang tahu. Sedap dicicah dengan kuah rojak ataupun orang utara panggil 'garam belacan'. Kalau warna merah tu kira memang kaw-kaw punya masam, tapi bile mencicah memang 'power', menitik air peluh masuk mulut pun tak sedar.

Buah Rokam
Buah Rokam ni kalau masak berwarna kehitaman, masam tetap ada cuma lebih berjus la sikit, sebab dah masak ranum. Seedaapp...


Buah sawa pun dah banyak. Cuma ada le si tupai kecil yang menumpang rezeki juga.




Kat kampung aku sekarang ni tengah musim hujan. Aku sekarang tengah duduk di depan anjung rumah sambil mematuk keyboard. Ada la teringat nak berkongsi dengan pambaca semasa aku di kampung.

Nampak tak air hujan kat depan tu. Tak nampak ke? Kalau tak nampak boleh dimaafkan. Hehehe.. Memang betul tengah hujan lebat sekarang kat kampung.

Permata Yang Tidak Ternilai Harganya

Terbaca artikel mengenai seorang kanak-kanak yang berusia 13 bulan mati lemas di dalam keadaan yang amat menyayatkan hati. Tuhan lebih menyayanginya. Mungkin ada hikmah yang Tuhan ingin tunjukkan kepada kedua ibu bapanya. Hadapilah dugaan ini dengan tabah. Menitis air mata bila terbayangkan bagaimana dia seorang diri terkapai-kapai di halaman rumahnya. Kanak-kanak seusia 13 bulan, apalah yang dia tahu. Hendak memanggil pun dia tidak mampu, inikan pula bertarung nyawa ingin menyelamatkan diri.

Cuma ikhtibar yang boleh kita pelajari dari kejadian ini, ambillah langkah yang lebih berhati-hati dan lebih peka dengan keadaan persekitaran rumah kita. Yang pergi kita sedekahkan Al-Fatihah. Kita yang masih disini dan sentiasa menghirup nikmat Allah, haruslah sentiasa memohon perlindungan dan kesejahteraan dariNya. Semoga seluruh ahli keluarga kita dilindungi dari segala malapetaka dan musibah. Sekiranya kita diuji, bersabarlah, sesungguhnya Dia maha mengetahui.


Kepiluan seorang ibu Norazilawati di tempat anaknya Nur Hasniatul Nabila ditemui terapung
KUALA TERENGGANU: “Apabila tengok anak bongsu tiada di sisi ketika bangun tidur, saya bingkas mencarinya dan hati mula berdebar. Sebaik membuka pintu depan, luluh hati saya apabila nampak dia terapung dalam air dengan sebelah tangannya memegang anak tangga.”
Demikian kata Norazilawati Ibrahim, 30, yang kematian anak bongsunya, Nur Hasniatul Nabila Zaidi, 13 bulan, yang lemas apabila pekarangan rumah mereka di Kampung Raja Baram, Chendering di sini, dinaiki air sedalam kira-kira 0.2 meter, kira-kira jam 8 pagi semalam.

Norazilawati berkata, sebaik melihat anaknya dalam keadaan menyayat hati itu, dia terus mengangkat bayinya dan memanggil suami, namun usaha mereka menyelamatkan anak bongsu daripada dua beradik itu dengan memberi pertolongan cemas tidak berjaya.

“Kebiasaannya saya terjaga daripada tidur dengan dikejutkannya, tapi hari ini (semalam) hari paling malang kerana saya pula yang terkejut apabila mendapati dia tiada di sisi apabila bangun tidur,” katanya.


Menurutnya, mangsa sebelum ini bersikap pelik apabila kelihatan gembira malah selera makannya bertambah selain sempat bergurau dengan bapanya, Zaidi Mamat, 32, seorang nelayan kira-kira jam 10 malam sebelum tidur.

“Malam tadi (kelmarin) dia sempat bermain telefon bimbit bapanya. Biasanya suami menegur tetapi semalam (kelmarin) pelik apabila dia hanya tengok dan tidak cakap apa-apa.

“Sebelum ini, dia seperti tunjuk tanda pelik kerana mesra dengan semua ahli keluarga dan nak bersalam dengan mereka, sedangkan sebelum ini dia agak pemalu,” katanya.

Norazilawati berkata, sebelum kejadian dia bersama anak dan suami tidur di ruang tamu berhampiran pintu depan kerana khuatir air bertambah naik selepas perkarangan rumah mereka dinaiki air akibat hujan lebat sejak petang kelmarin.

Menurutnya, kira-kira jam 2 pagi dia terjaga dan mengalihkan Nur Hasniatul Nabila daripada buaian untuk tidur di sebelahnya sebelum anaknya itu merengek meminta susu kira-kira jam 4 pagi.

“Saya tidak sangka itu kali terakhir melihat wajah anak yang menangis mahukan susu sebelum menemuinya terapung dalam air pagi tadi (semalam),” katanya.

Datuk mangsa, Mamat @ Muhammad Muda, 62, membuat laporan kejadian itu di Balai Polis Chendering dan jenazah mangsa dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pantai Pandak, Chendering di sini, kira-kira jam 3 petang selepas solat Jumaat, semalam.

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah, Asisten Superintendan Khazahari Che Amat ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian dan berkata kes berkenaan diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Petikan dan gambar dari myMetro 26 March 2011

Friday, March 25, 2011

Bunuh Diri Di KB Mall Untuk Tiket Terus Ke Neraka

Kenapa masih ada diantara kita yang pendek akal fikiran. Bila hati telah terpadam, bila nafsu telah menguasai akal fikiran dan jiwa. Dimana letaknya iman dan taqwa. Kosongkah akal? Kosongkah jiwa? Dia masih disayangi oleh Allah, masih ada masa untuk bertaubat. Gunakanlah ruang yang ada untuk memperbetulkan akidah.


Kejadian yang berlaku di KB Mall baru-baru ini amat memilukan. Jika mampu cubalah membantu.



KOTA BHARU: Tindakan pantas orang awam menyediakan tilam berjaya menyelamat seorang gadis yang terjatuh dari tingkat tiga bangunan kompleks beli-belah KB Mall setinggi 30 meter, petang semalam.

Mangsa berusia 20-an yang dipercayai sebelum itu bergaduh dengan teman lelakinya dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian untuk menerima rawatan.

Sebelum itu, jam 3.50 petang pengunjung KB Mall dikejutkan dengan tindakan gadis itu yang memakai baju putih lengan pendek dan berseluar jeans serta memegang pisau berdiri di tepi tingkat bangunan berkenaan.
Gadis itu berlegar di sudut bangunan sambil memegang pisau kemudian kelihatan bercakap melalui telefon selain menghantar SMS dan secara tiba-tiba cuba menggelar tangan serta lehernya.

Kira-kira 15 anggota Bomba dan Penyelamat dari Kota Bharu serta Pengkalan Chepa yang berada di bangunan itu memujuk gadis berkenaan selama 20 minit, namun gagal menyebabkan seorang anggota menghampirinya itu dalam usaha cuba memujuk mangsa.

Penguasa Bomba Bahagian Operasi Negeri Jabatan Bomba dan Penyelamat, Shahrin Yusmal Mat Yusof, berkata anggota Bomba, Mohd Zaki Ismail kemudian turun ke tepi bangunan dan menangkap tangan mangsa.

“Mohd Zaki berjaya menangkap tangan mangsa, namun gadis itu meronta-ronta untuk dilepaskan sehingga separuh badan mangsa hampir terjatuh.
“Oleh sebab tangan mangsa yang licin dan meronta-ronta, pegangan Mohd Zaki terlepas sekali gus mangsa jatuh di atas tilam yang sudah dibentangkan orang awam,” katanya.

Sumber : Berita Harian Online 25 March 2011

Kelebihan Minyak Pure Oil Series 1 Dari Secretleaf

Salam sejahtera kepada semua pembaca. Mungkin tidak semua mengetahui tentang adanya produk minyak argan di Malaysia. Minyak ini dipek semula oleh Secretleaf International untuk diedarkan di Malaysia.

Saudara dan saudari boleh melayari Facebook Secretleaf untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai testimoni dan maklumat terkini aktiviti Secretleaf.

Di dalam lamanweb jualan saya, saudara dan saudari boleh mengetahui dengan lebih mendalam tentang khasiat dan kelebihan produk ini. Dan pembelian online boleh dibuat terus melalui laman ini.

Saya juga ada menyediakan video testimoni untuk meyakinkan saudara dan saudari mengenai maklumbalas pengguna Produk Pure Oil Series 1

Harga cuma RM75.00. Untuk mendapat keterangan lebih mendalam boleh klik di sini.

Saya juga ada menjual pek untuk percubaan 3ml. Tetapi stok adalah terhad. Boleh klik di sini jika nak mencuba dahulu.

Thursday, March 24, 2011

Fakta Penting: Bumi Berubah Akibat Gempa 9 Skala Ritcher Di Jepun

Gempa Jepun ubah landskap, diramal cetus Zaman Ais baru



BELUM pun igauan ngeri tsunami yang melanda Aceh pada 26 Disember 2004 terhapus sepenuhnya, kita dikejutkan sekali lagi kehadiran bencana yang melumpuhkan Jepun dalam sekelip mata, minggu lalu.

Bermula dengan gempa bumi berukuran 9.0 pada skala Richter jam 2.46 petang waktu tempatan, tsunami pula menyerang dengan kelajuan kira-kira 800 kilometer sejam dengan ketinggian ombak mencecah 10 meter.

Malah ketika rencana ini ditulis, selain berdepan ancaman gempa susulan, Jepun turut dihimpit krisis mengawal kebocoran radiasinya apabila tahapnya 10 kali ganda lebih tinggi daripada biasa, berikutan impak gempa bumi kategori mega itu. Lebih menyayat hati, harapan menemui mangsa yang terselamat terus pudar dengan angka korban dan mereka yang hilang, lebih 12,000 orang.

Namun, hakikatnya, gempa bumi terbesar di Jepun dan kelima terbesar dalam sejarah dunia itu bukan hanya menambah fakta mengenai bencana tetapi turut mengubah landskap dan perjalanan bumi ini.

Di Jepun saja, gempa itu menyebabkan Kepulauan Honshu, yang juga bahagian paling besar di negara itu, berganjak sehingga 2.4 meter.

Tidak cukup itu, paksi bumi pula menyendeng 25 sentimeter dan mempercepatkan kadar putaran bumi lebih sejuta mikro saat.

Perubahan lain termasuk sejumlah kerak bumi jatuh menjunam ke dalam retakan atau rekahan sepanjang 402 kilometer yang membuka jurang seluas 9.6 kilometer di bawah Lautan Pasifik. Impak ini seperti diakui saintis Itali dan Amerika Syarikat sebagai lebih besar berbanding gempa bumi yang melanda Sumatera, sebelum ini.
Pakar fizik di City College of New York di Amerika Syarikat, Michio Kaku, pula melontarkan andaian kemungkinan gempa kuat yang mengubah paksi bumi boleh menjadi punca berlakunya Zaman Ais.

“Impak gempa bumi 9.0 dalam kategori mega itu turut menyebabkan pengagihan semula sejumlah besar kerak bumi, memendekkan hari, selain mengubah paksi bumi dan mempercepatkan pusingan.

“Namun, ketika kepantasan putaran bumi dijangka tidak memberi kesan jangka sederhana atau panjang, perubahan paksi mungkin ada impaknya, termasuk menjadi punca pembentukan Zaman Ais.

“Masih ada perdebatan saintifik mengenai apa yang menyebabkan zaman itu tetapi teori utama ialah gangguan kecil pada paksi bumi ketika ia mengelilingi matahari. Perubahan kecil ini yang menggoyangkan paksi dan mungkin menyebabkan Zaman Ais,” kata Kaku yang dipetik media antarabangsa, baru-baru ini.

Zaman Ais atau tempoh glasier ini berlaku secara tidak tetap sejak lebih dua bilion tahun. Pada zaman Ais, lapisan ais terbentuk di sebahagian besar benua atau muka bumi ini dan biarpun punca sebenar perubahan dunia itu tidak diketahui, ada saintis yang mengaitkannya dengan perubahan putaran bumi.

Selain itu, pakar geofizik Agensi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA), Richard Goss, pula berkata, perubahan yang menyebabkan putaran bumi pada kadar 1.8 juta setiap saat atau 1.8 mikrosaat, adalah satu isu kekal yang perlu dihadapi manusia sejagat.

Saintis Britain, Bethan Harris, sebaliknya menyifatkan impak itu sememangnya ada tetapi amat minimum.

“Ia kedengaran banyak tetapi kecil berbanding saiz bumi. Perubahan satu darjah paksi bumi bermakna ia bergerak kira-kira 110 kilometer.

“Bagaimanapun, ia tidak berhenti di situ. Bentuk muka bumi Jepun bergerak sebanyak empat meter. Selepas gempa bumi itu, berkemungkinan hari yang kita lalui 1.8 juta sesaat lebih pendek disebabkan perubahan itu.

“Kita dapat melihat perubahan itu dalam purata panjang hari disebabkan perubahan lain di bumi dan atmosfera,” katanya.

Seorang lagi pakar geofizik Barat, Richard Gross, pula berkata paksi Bumi tidak sama dengan paksi utara-selatan di ruang angkasa yang berputar sekali sehari pada kelajuan kira-kira 1,604 kilometer sejam.

Hakikatnya, ini bukan kali pertama gempa bumi besar mengubah tempoh sehari bumi iaitu 24 jam. Malah ia semakin pendek disebabkan gegaran kuat sebelum ini. Buktinya, gempa bumi berukuran 8.8 pada skala Richter di Chile tahun lalu turut meningkatkan putaran bumi dan memendekkan hari kepada 1.26 mikrosaat manakala gempa bumi 9.1 pada skala Richter di Sumatera pada tahun 2004 memendekkan hari kepada 6.8 mikrosaat.

Apa yang membimbangkan, ada kalangan saintis ini turut mendakwa impak gempa bumi di Jepun itu mungkin belum lengkap sepenuhnya kerana gegaran susulan yang lemah turut berupaya mengubah panjang hari. Sekurang-kurangnya 20 gegaran susulan berukuran antara 6.0 pada skala Richter atau lebih dilaporkan berlaku.

Pakar gempa bumi Tinjauan Geologikal Amerika Syarikat, Dr Daniel McNamara, juga memberi amaran gegaran itu menenggelamkan paras bentuk muka bumi Jepun dan menjadikan sebahagian negara itu kekal di bawah paras laut.

Lima bandar zon gempa

Gempa bumi Jepun minggu lalu turut mendedahkan risiko yang boleh dialami bandar berpenduduk padat terutama di kawasan berisiko tinggi seperti di sepanjang garisan gelinciran.

Berikut lima bandar raya paling berisiko dilanda musibah dahsyat disebabkan kedudukannya yang mana tiga daripadanya di Amerika Syarikat.

Tokyo, Jepun
Wujud betul-betul di persimpangan tiga plat tektonik iatu Plat Amerika Utara, Plat Filipina dan Plat Pasifik. Sejarah panjang ibu negara Jepun itu dan biasa dilanda gempa bumi mendorong bandar raya berkenaan membina perlindungan tektonik ke paras maksimum. Ia juga dikatakan bandar raya paling bersedia di dunia untuk berdepan musibah gempa bumi.

Istanbul, Turki
Gelinciran Anatolian Utara adalah terpanjang di dunia tetapi bandar raya yang menempatkan prasarana lama dan moden itu mendedahkan 13 juta penduduknya dalam risiko tinggi.
Gegaran berukuran 7.4 pada skala Richter yang melanda Izmit, 101 kilometer dari Istanbul pada 1999 menjadikan bangunan abad ke-20 yang selalunya dibina dengan konkrit bercampur air masin selain tidak menghiraukan kod bangunan, rebah menyembah bumi yang meragut kira-kira 18,000 nyawa.

Seattle, Amerika Syarikat
Berdepan ancaman gempa bumi besar dan letusan gunung berapi Rainier. Ia terletak di atas sempadan tektonik aktif di sepanjang Plat Amerika Utara, Plat Pasifik dan Plat Juan de Fuca. Pemandangan menakjubkan Gunung Rainier sekadar memberi peringatan yang ia adalah gunung berapi ‘tidur’ atau senyap yang boleh mengatasi Gunung St Helen pada bila-bila masa.

Los Angeles, Amerika Syarikat
Sejak lebih 700 tahun lalu, gempa bumi kuat melanda wilayah berkenaan setiap 45 hingga 144 tahun. Gempa bumi besar terakhir berukuran 7.9 pada skala Richter berlaku 153 tahun lalu. Dalam erti kata lain, Los Angeles cuma menanti masa untuk digegarkan dengan satu lagi gempa besar. Gempa bumi seterusnya akan memberi impak buruk, termasuk memberi kesan kepada keseluruhan California Selatan yang didiami penduduk sekitar 37 juta. Bencana alam besar boleh membunuh antara 2,000 dan 50,000 penduduk dan menyebabkan kemusnahan bernilai berbilion dolar.

San Francisco, Amerika
Mempunyai cuma 800,000 penduduk, San Francisco ialah satu lagi bandar raya besar di sepanjang pantai barat Amerika Syarikat yang boleh musnah akibat gempa bumi dan tsunami besar. Ia terletak berhampiran bahagian utara Gelinciran San Andreas. Ada beberapa gelinciran kecil yang terletak di seluruh bandar raya itu, meningkatkan kemungkinan gempa bumi dahsyat akan berlaku.

INFO: Definisi


Gempa bumi: Fenomena gegaran bumi yang berlaku akibat gerakan bumi yang mengalami gelinciran di garis sesaran bumi ataupun disebabkan oleh aktiviti gunung berapi.


Tsunami: Perkataan Jepun bermaksud ‘ombak pelabuhan.’ Ia adalah satu fenomena ombak besar yang melanda pantai disebabkan kejadian gempa bumi di dasar laut. Aktiviti di dasar laut seperti tanah runtuh, ledakan gunung berapi, letupan serta hentaman bahan kosmik seperti meteorit juga boleh menghasilkan tsunami.


Sumber fakta dan gambar:
Berita Harian Online dari Hazirah Che Sab
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...