Sunday, April 17, 2011

Maklumat Tambahan Mengenai Istana Billah

Maklumat saya dapat dari saudara Luckman di forum CariGold. Terima kasih saudara.

" Istana Raja Bilah terletak diantara Jalan Batu Gajah - Ipoh. Kawasn ni terletak selepas pekan Pusing, di Perak. Ni bukanlah Istana tetapi Rumah Besar untuk keturunan Mendailing. Di dalam kawasan ini ada sebuah surau lama dan rumah waris-waris keturunannya. Tapi dah lama ditinggalkan. Didalam bahagian depan kawasan Istana ni ada 3 buah makam dan salah satunya adalah Makam Raja Mahmud. Istana nie ada 2 tingkat jer. Bahagian bawah untuk tetamu dan bahagian atas ada bahagian umpama balairong, bilik beradu diraja, serta bilik simpanan barang peralatan diraja.

Untuk pengetahuan semua, bukan semua orang boleh memasuki istana nie sebab dah ada semacam perjanjian. Hanya keturunan atau waris2 nya sahaja yang boleh masuk. Waris2 nya pulak ada mendapat semcam saka la...kalau tak silap la. Sesiapa yang memasuki kawasan tersebut tanpa waris, hah..nasib2 ler...kalau terkene, kena panggil Bomoh Diraja...Bukan taksub, tapi yang duduk dalam tu pun makhluk Allah juga. Yang pegi kacau rumah orang sapa suruh he he he...


Apa yang diaorang nampak sikit jer....ada yang lagi teruk kat dalam tu yang korang tak nampak.....he he he "

Cerita 1
Cerita 2
Cerita 3 (thriller filem Penunggu Istana)

4 comments:

  1. Hi Hafezan, saya dah go through artikel saudara dan dah baca pasal salah seorang waris Raja Bilah dari warga Rangkuti. Tapi sebelum nak bagi tau ye,saya bukan dari salahsilah Raja Bilah. Tetapi moyang saya memang mempunyai kaitan dengan Raja Bilah. Dari satu rumpun moyang yang sama..tetapi pertalian yang jauh. Jadi, apa yang saya bagi tau pada saudara adalah dari pengalaman saya sebagai salah cicit yang dapat "saka" dari bahagian arwah nenek saya (iaitu anak kepada moyang saya dimana makamnya berada didalam kawasan tersebut. Tu sebab saya katakan kawasan tu keras dan bukan sebarangan orang boleh memasukinya...

    ReplyDelete
  2. terima kasih kerana setia mengikuti cerita mengenai Raja Billah. Sejak filem Penunggu Istana ditayangkan dan sebelum ditayangkan pun, sudah ada bermacam-macam cerita saya dapat. Saya kenal Luckman pun dari forum.

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana berkongsi maklumat di sini. harapan saya agar apa yang berlaku dapat diselesaikan dengan baik.

    ReplyDelete
  4. hmm intersting.. i was there when i was young.. around 1994-1995...mse tu aunty bru kawen..so ayah bawak pegi jalan2.. and kebetulan her husband tu orng luar perak.. so bwk la melawat istana ni..mule2 tu minta kat penjage istane ni.. msih segar dingatan.. ade 2orng.. lelaki n perempuan.. dorng tak nak bg...then ayah ckp.. ni nak bwak melawat saje.. ni orng baru nak knl perak..so dtg lg sorng orng perempuan.. dia ckp ok.. tapi kejap je ok..so kami semua ade 7 orng.. masuk la melawat.. sekadar melawat.. n istane ni cantik.. siyes cntik.. tak la mcm yg ditunjuk skrang.. dulu tak silap ruang ats tu dinding dia wane hijau kot.. kat ruang bawah mcm ade pentas... susun kemas n cntik..dlm 10-20 minit balik.. alhamdulillah tak de pape.. pd pendapat sy.. if niat kite tak baik.. pg mane pun mmg akan kne jgak..if niat kite baik.. insya allah kite akn dpt melihat kecantikan dan keunikannye..wassalam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...