Monday, September 24, 2012

Pasal Facebook Sesama Jiran Bermasam Muka


Bila update status di facebook tidak memikirkan perasaan orang lain terutama jiran-jiran. Kenapa perlu sampai macam tu. Dalam hal tolong menolong ni jiranlah keluarga kita yang paling dekat, kalau nak harapkan keluarga dan adik beradik memang la boleh, tapi ambil masa beb.

Kalau kes kecemasan, hang dok kat rumah sorang-sorang ataupun suami keluar outstation siapa yang boleh tolong kita kalau tak jiran kita. Berfikirlah sikit. Besar atau mewah sebanyak mana pun kita, satu masa nanti jiranlah terdekat la yang akan tolong kita.

Dalam facebook dah 'friend' dengan jiran, tiba-tiba ada rasa tak puas hati dengan 'friend' kita atas sebab yang tak berapa nak sesuai diluahkan di dalam facebook. Dah ada jiran yang kecik hati. Dari selalu bertegur sapa sebelah menyebelah pintu, dah jadi masam muka. Boleh juga diaorang hidup macam tu hari-hari. Aku confirm tak boleh. Bila tegur dalam facebook bukan saja jiran tu yang baca, habis semua saudara-mara dan kawan-kawan yang kita 'friend' pun tahu. Dunia tanpa sempadan pun kenalah berpada-pada bila melibatkan hati dan perasaan orang lain.

Bertimbang rasa la sikit hidup berjiran. Dah la berkongsi dinding pulak tu, nasib baik tak berkongsi lantai dengan syiling siling, kalau tak lagi haru. Harap-harap diaorang sedar la, keharmonian dalam hidup berjiran ni amat penting, terutama sesama islam. Kalau nak menegur pun biarlah cara yang amat berhemah bagai menarik rambut di dalam tepung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...